De populariteit van cruisereizen is groot, ook in Nederland. Vorig jaar gingen maar liefst 101.000 Nederlanders op cruisereis. Bovendien heeft ongeveer één op de drie (31%) van alle Nederlanders een cruisevakantie op de bucketlist staan, zo blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO. Reizigers gaan hierbij vaak uit van een zorgeloze reis. Toch gaat dit niet altijd op. Vanaf januari van dit jaar meldden zich ruim 100 Nederlandse reizigers wegens ziekte, danwel een ongeval op een cruiseschip bij onze alarmcentrale. Dat zijn al meer meldingen dan in heel 2015, toen ontvingen we in totaal 96 hulpvragen. En omdat de juiste hulp dan niet altijd direct binnen handbereik is, is de impact van zo’n gebeurtenis groot.
Noodsituaties op zee lastig te managen
Geringe medische voorzieningen, ingewikkelde plaatsbepaling en de beperkte wendbaarheid van een cruiseschip maken de hulpverlening complex. Nicole Bootsma, hoofd medisch team bij Eurocross licht toe: “Natuurlijk is er aan boord van een cruiseschip medische zorg aanwezig, in de vorm van artsen en verpleegkundigen. Maar in geval van nood is niet alle zorg altijd toereikend. Met name wanneer de patiënt naar een ziekenhuis moet worden gebracht. Deze zijn meestal niet in de buurt en het schip kan niet overal aanmeren.”
Top drie meldingen vanaf een cruiseschip
De aanleidingen voor een hulpvraag vanaf een cruiseschip lopen ver uiteen. Wij zetten de drie meest voorkomende meldingen op een rij:
•Letsel door een val, bijvoorbeeld een gebroken enkel
•Infecties, zoals een longontsteking
•Hartklachten
De landen waar veel meldingen vandaan komen zijn: Noorwegen (Trondheim, Bergen), Engeland (Guernsey, Shetlandeilanden) en Griekenland (Griekse eilanden).
Impactvolle gebeurtenis
Een scheepsarts bepaalt of het nodig is een zieke of gewonde cruisereiziger van het schip af te halen. Het schip moet dan aanmeren in de eerst mogelijke haven, waarvandaan een ambulance de patiënt naar het ziekenhuis brengt. Meestal kan de patiënt de cruisereis niet meer vervolgen om medische redenen of omdat het praktisch gezien niet meer mogelijk is terug op het schip te komen. Ook voor de partner of andere medereizigers is het ingrijpend. In plaats van op een comfortabele cruise beland je op een hotelkamer in een vreemde stad.
Het belang van een goede verzekering
Hulp na een ongeval of ziekte aan boord van een cruiseschip brengt veel extra kosten met zich mee. Denk aan vervoer van het schip naar een ziekenhuis (soms per helikopter), hoge zorgkosten, reis- en verblijfkosten van de partner en de terugreis naar Nederland. In extreme gevallen kunnen de kosten oplopen tot wel 100.000 euro. Het is belangrijk voorafgaand aan de reis een goede verzekering af te sluiten. Kijk goed naar de polisvoorwaarden en check of er niets wordt uitgesloten wat van toepassing kan zijn op je reis.